ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Βυθίστηκε το Falls of Clyde – το τέλος ενός θρυλικού φορτηγού πλοίου 146 χρόνων

ΝΑΥΤΙΛΙΑ / Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2025, 06:16 / Συν 1

Βυθίστηκε το Falls of Clyde – το τέλος ενός θρυλικού φορτηγού πλοίου 146 χρόνων (βίντεο). Το ιστορικό ιστιοφόρο των θαλασσών οδηγήθηκε στην οριστική του ανάπαυση στα νερά της Χονολουλού, κλείνοντας έναν κύκλο 146 χρόνων ναυτικής ιστορίας.

Ένα κομμάτι της ναυτικής ιστορίας χάθηκε για πάντα στα νερά του Ειρηνικού, με τις αρχές της Χαβάης να ανακοινώνουν πως το μεσημέρι της 15ης Οκτωβρίου ολοκληρώθηκε η βύθιση του θρυλικού ιστιοφόρου φορτηγού πλοίου Falls of Clyde στα ανοιχτά του λιμανιού της Χονολουλού.

Αυτός ήταν ο επίλογος ενός πολυετούς αγώνα για τη διάσωσή του, που όμως δεν είχε αίσιο τέλος. Το πλοίο είχε κατασχεθεί από το κράτος το 2016, μετά την αδυναμία του ιδιοκτήτη να το μετακινήσει, και από τότε αναζητούνταν λύση για την απομάκρυνσή του από το λιμάνι.

Η βύθιση αυτού του εμβληματικού ιστιοφόρου φορτηγού πλοίου είναι ένα πλήγμα για όλους εμάς τους συναισθηματικούς τύπους της θάλασσας και της ναυτιλίας.

Το ηλικίας 146 ετών Falls of Clyde βρισκόταν δεμένο στο λιμάνι της Χονολουλού από τη δεκαετία του ’60, όταν μεταφέρθηκε εκεί για εργασίες αποκατάστασης. Από το 1980 έως το 2008 λειτουργούσε ως πλοίο-μουσείο, ως κομμάτι του Hawaii Maritime Center.

Όταν το κέντρο έκλεισε το 2009, το πλοίο εγκαταλείφθηκε δεμένο στον ντόκο, ώσπου το 2016 το κράτος αποφάσισε να το κατασχέσει και να του αφαιρέσει την άδεια ελλιμενισμού.

Το Falls of Clyde είχε χτιστεί στη Γλασκώβη το 1878 και ήταν το μοναδικό τετρακάταρτο ιστιοφόρο με σιδερένιο κύτος στον κόσμο που είχε διασωθεί. Ένα καμάρι της εποχής του, φτιαγμένο στα χρόνια που η ναυπηγική βιομηχανία της Σκωτίας γνώριζε άνθηση χάρη στο εμπόριο με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το 1898 αγοράστηκε από τον Γουίλιαμ Μάτσον, ιδρυτή της Matson Navigation Company, και καταχωρήθηκε στο νηολόγιο της Χαβάης.

Το μοναδικό τετρακάταρτο σιδερένιο ιστιοφόρο του κόσμου

Για οκτώ χρόνια, από το 1899 έως το 1907, το πλοίο διαμορφώθηκε κατάλληλα ώστε να απαιτείται μικρότερος αριθμός πληρώματος. Εκτέλεσε πάνω από εξήντα ταξίδια ανάμεσα στη Χαβάη και το Σαν Φρανσίσκο, μεταφέροντας επιβάτες, ζάχαρη και διάφορα άλλα εμπορεύματα.

Λίγα χρόνια αργότερα αγοράστηκε από την Associated Oil Company, που το μετέτρεψε σε δεξαμενόπλοιο, τοποθετώντας χαλύβδινες δεξαμενές που μπορούσαν να μεταφέρουν 2.840.000 λίτρα υγρού φορτίου. Για δεκαετίες το πλοίο μετέφερε κηροζίνη στη Χαβάη και μελάσα στην Καλιφόρνια.

Κάποια στιγμή υπήρξε μια σκέψη να επιστραφεί στη Σκωτία για συντήρηση, όμως το κόστος και η μεταφορά του αποδείχθηκαν απαγορευτικά. Το 2019 το κράτος προσπάθησε να το δημοπρατήσει, χωρίς επιτυχία.

Μια ομάδα εθελοντών, οι «Friends of Falls of Clyde», έδωσαν σκληρή μάχη να το σώσουν, όμως το πλοίο είχε ήδη χαρακτηριστεί επικίνδυνο. Μετά από χρόνια εγκατάλειψης και αποτυχημένων προσπαθειών, η απόφαση για βύθιση κρίθηκε ως η μόνη ρεαλιστική λύση.

Η εταιρεία Shipwright LLC ανέλαβε αυτή την αποστολή και τον Ιούλιο ξεκίνησε καθαρισμούς και τεχνικές εργασίες για να διασφαλιστεί ότι το πλοίο θα μπορούσε να ρυμουλκηθεί με ασφάλεια. Πριν από λίγες μέρες, δύο ρυμουλκά τράβηξαν το πλοίο μακριά από το Pier 7 για το τελευταίο του ταξίδι. Περίπου 25 μίλια νότια της Χονολουλού και σε βάθος 3.810 μέτρων, το Falls of Clyde αφέθηκε να βυθιστεί ήσυχα στα νερά του Ειρηνικού.

Πριν τη βύθιση, πραγματοποιήθηκε μια μικρή τελετή αποχαιρετισμού από τους «Friends of Falls of Clyde». Βασικός εξοπλισμός του πλοίου όπως το τιμόνι, η καμπάνα και η πινακίδα με το όνομά του αφαιρέθηκαν για να εκτεθούν σε μουσειακό χώρο. Άλλα τεχνικά μέρη, όπως εργαλεία του ιστιοσυνόλου, στάλθηκαν στο Εθνικό Ιστορικό Ναυτικό Πάρκο του Σαν Φρανσίσκο και θα χρησιμοποιηθούν για τη συντήρηση του Balclutha, ενός άλλου σκωτσέζικου τρικάταρτου πλοίου που εκτίθεται εκεί.

Για τους ανθρώπους της θάλασσας, η βύθιση του ιστορικού Falls of Clyde αφήνει μια πικρή γεύση, σαν να χάθηκε ένα κομμάτι από το παρελθόν των θαλασσών. Το πλοίο που κουβαλούσε πάνω του 146 χρόνια ιστορίας αναπαύεται πια στον βυθό του Ειρηνικού, μακριά από το φως, αλλά όχι από τη μνήμη των ανθρώπων.

Πολλές φορές λέμε εμείς οι ναυτικοί ότι και τα πλοία έχουν ψυχή. Και είμαι πεπεισμένος ότι όντως έτσι είναι. Μπορεί τα πληρώματα να είναι η ψυχή ενός πλοίου, αλλά και το ίδιο το πλοίο σου βγάζει μια ενέργεια. Αρκεί να σκεφτούμε τι περιπέτειες θα είχε να μας διηγηθεί αυτό το θρυλικό σκαρί. 146 χρόνια ιστορίας, χιλιάδες άνθρωποι και εμπορεύματα μεταφέρθηκαν με αυτό. Δε το λες και λίγο.

Πηγή: e-nautilia.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button