ΕΛΛΑΔΑ

Σιδηρόδρομος: Ζητήματα ασφαλείας στον σταθμό Λαρίσης εξαιτίας της χρόνιας εγκατάλειψης

ΕΛΛΑΔΑ / Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, 09:30 / Συν 1

Την απόλυτη υποβάθμιση του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού της Αθήνας αποκαλύπτει η τεκμηρίωση της απευθείας ανάθεσης κατεπειγόντων έργων προυπολογισμού άνω των 6 εκατομμυρίων ευρώ, στην οποία προχωρά ο Οργανισμός.

Την απόλυτη υποβάθμιση του κεντρικού σιδηροδρομικού σταθμού της Αθήνας, του σταθμού Λαρίσης, η οποία – όπως προκύπτει από τα …γραφόμενα του ίδιου του ΟΣΕ – εγκυμονεί και σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων αποκαλύπτει η τεκμηρίωση της απευθείας ανάθεσης κατεπειγόντων έργων προυπολογισμού άνω των 6 εκατομμυρίων ευρώ, στην οποία προχωρά ο Οργανισμός.

Με την ίδια κλειστή διαδικασία της αποστολής προσκλήσεων σε υποψήφιους αναδόχους ο ΟΣΕ προχωρά και σε άλλο ένα ακριβό έργο ανακαίνισης προυπολογισμού 5,2 εκ. ευρώ που αφορά το Κέντρο Εκπαίδευσης, στο οποίο οι παρεμβάσεις κρίθηκαν επίσης κατεπείγουσες.

Λίγο παραπάνω από ένα μήνα μετά την παρουσίαση του μεγαλεπήβολου σχεδιασμού της ΓΑΙΑΟΣΕ για το εμβληματικό κτίριο του 1902 – 1903, άλλοτε ένα από τα καλύτερα δείγματα του ύστερου νεοκλασικισμού, ο ΟΣΕ στο τεκμηριωμένο αίτημα της αρμόδιας υπηρεσίας του παραδέχεται ότι έχει φθαρεί σε τέτοιο βαθμό ώστε η συνολική εικόνα του όχι μόνο να μην ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σημαντικότερου σιδηροδρομικού κόμβου της χώρας, αλλά να εγείρει και ζητήματα ασφάλειας για τους χιλιάδες καθημερινούς χρήστες του.

Οπως αναφέρεται στο έγγραφο αίτημα της Γενικής Διεύθυνσης Μελετών, Έργων και Ανάπτυξης Δικτύου, το οποίο εγκρίθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕ, η σημερινή κατάσταση του κτiρίου χαρακτηρίζεται από:

  • Εκτεταμένες φθορές και αστοχίες υλικών (τοίχοι, ψευδοροφές, δάπεδα).
  • Ηλεκτρομηχανολογικές ανεπάρκειες (φωτισμός, τηλεματική, πυρασφάλεια, θέρμανση/ψύξη).
  • Ανεπαρκή σήμανση και έλλειψη συστήματος πληροφόρησης για το επιβατικό κοινό, ιδιαίτερα για ξένους επισκέπτες.
  • Ελλείψεις προσβασιμότητας για ΑμεΑ.
  • Ασυμβατότητες μορφολογίας και αισθητικής, λόγω αλλεπάλληλων προσθηκών χωρίς συνοχή.

«Η συνολική εικόνα του κτιρίου δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σημαντικότερου σιδηροδρομικού κόμβου της χώρας και απαιτείται άμεση, εκτεταμένη και στοχευμένη ανακαίνιση», τονίζεται.

Η εγκατάλειψη των εγκαταστάσεων είναι τέτοια που το έργο θεωρείται κατεπείγον και θα προχωρήσει χωρίς διαγωνισμό με την προβλεπόμενη από τη νομοθεσία διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση που αφορά συμβάσεις σχετιζόμενες με τη σιδηροδρομική ασφάλεια, κατεπείγουσα και επιτακτική ανάγκη και εκσυγχρονισμό κρίσιμων υποδομών. Στην τεκμηρίωση της πρότασης μάλιστα χαρακτηρίζεται πιθανή δημοπράτηση του έργου με ανοικτή διαδικασία «ανεπαρκής και επικίνδυνα χρονοβόρα».

Στο έγγραφο αποκαλύπτεται η πραγματική κατάσταση του κτιρίου, για την οποία αναφέρεται ότι υπάρχει κίνδυνος κατάπτωσης επιχρισμάτων. Ανοιχτά ζητήματα φαίνεται να υφίστανται και όσον αφορά μια πιθανή ανάγκη εκκένωσης και την πυρασφάλεια, η εμφανίζει «ανεπάρκειες», όπως σημειώνεται:

«Η υφιστάμενη κατάσταση του κτιρίου του ΣΣΑ επηρεάζει άμεσα τις ροές επιβατών, την ασφαλή διέλευση των επιβατών, λόγω της υφιστάμενης κατάστασης του κτιρίου που εγκυμονεί κίνδυνο καταπτώσεων επιχρισμάτων οροφών, την ασφαλή εκκένωση και την λειτουργία κρίσιμων υποδομών πυροπροστασίας, αντικεραυνικής προστασίας και αερισμού, αποτελώντας έτσι αναπόσπαστο μέρος της σιδηροδρομικής ασφάλειας.

Η ύπαρξη άμεσων κινδύνων λόγω των προαναφερόμενων φθορών, της παλαιότητας και των ανεπαρκών εγκαταστάσεων πυροπροστασίας, δύνανται να επηρεάσουν την καθημερινή ασφάλεια του πλήθους των χρηστών του ΣΣΑ», επισημαίνεται στο αίτημα.

Επιπροσθέτως τονίζεται ότι «χωρίς την εκτέλεση των αναγκαίων παρεμβάσεων στο κτίριο, δεν μπορεί να διασφαλιστεί η πλήρης και ασφαλής λειτουργία του ΣΣΑ ούτε ο επιχειρησιακός εκσυγχρονισμός του συνόλου της υποδομής».

Παράλληλα το έργο αυτό – σύμφωνα με τα στελέχη του ΟΣΕ – θα αντιμετωπίσει και αισθητικά ζητήματα που έχουν προκαλέσει οι αποσπασματικές επεμβάσεις, οι οποίες αλλοίωσαν την ιστορική φυσιογνωμία του κτιρίου, δημιουργώντας μια «πανσπερμία» υλικών και χρωματισμών.

Το έργο προβλέπει εσωτερικές διαρρυθμίσεις, αντικατάσταση δαπέδων και ψευδοροφών, πλήρη ανανέωση θερμοϋγρομονώσεων, αποκατάσταση επιχρισμάτων και νέους χρωματισμούς. Παράλληλα, θα εγκατασταθούν σύγχρονα Η/Μ συστήματα (ύδρευση, αποχέτευση, θέρμανση/ψύξη, αερισμός, ηλεκτρικοί πίνακες) και θα προμηθευτεί νέος προσομοιωτής εκπαίδευσης, μελέτες για κινητό εξοπλισμό και αναβάθμιση των αιθουσών.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 5,2 εκατομμύρια ευρώ πλέον ΦΠΑ και η διάρκεια υλοποίησης ορίστηκε σε 12 μήνες.

Πηγή: ethnos.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button