ΝΑΥΤΙΛΙΑ

IMEC: Νέες θαλάσσιες διαδρομές και επενδυτικές προοπτικές

ΝΑΥΤΙΛΙΑ / Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, 06:18 / Συν 1

Οι δύο χώρες ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μία περίοδο μεγάλης αναδιάταξης της παγκόσμιας ναυτιλίας.

  • Η σχέση Ελλάδας-Ινδίας αποκτά στρατηγική σημασία με έμφαση στους θαλάσσιους εμπορικούς διαδρόμους.
  • Ο διάδρομος IMEC (India-Middle East-Europe Corridor) ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως κεντρικού μεσογειακού κόμβου, με τους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης να αποκτούν κομβικό ρόλο.
  • Το διμερές εμπόριο Ελλάδας-Ινδίας αναμένεται να τετραπλασιαστεί έως το 2030, φτάνοντας τα 7,6 δισ. δολάρια, ενώ η Ινδία επενδύει μαζικά σε λιμενικές υποδομές και πράσινες τεχνολογίες.
  • Η συνεργασία επεκτείνεται στην εκπαίδευση και την προώθηση νέων ταλέντων, με στόχο την ισότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας.
  • Η Δανάη Μπεζαντάκου, κατά την επίσκεψή της στη Βομβάη, τόνισε τη σημασία της γυναικείας ηγεσίας, της εκπαίδευσης και της καινοτομίας για το μέλλον της ναυτιλίας.

Η σχέση Ελλάδας και Ινδίας αποκτά ολοένα μεγαλύτερη στρατηγική σημασία, καθώς οι θαλάσσιες διαδρομές και οι εμπορικοί διάδρομοι μεταξύ των δύο χωρών αναδεικνύονται σε πυλώνες της παγκόσμιας ναυτιλίας και του εμπορίου. Ελλάδα και Ινδία ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μία περίοδο μεγάλης αναδιάταξης της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Ο νέος διάδρομος India-Middle East-Europe Corridor (IMEC), που φιλοδοξεί να συνδέσει την Ινδία με την Ευρώπη μέσω της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου, δίνει στην Ελλάδα μια μοναδική ευκαιρία να ενισχύσει τον ρόλο της ως κεντρικό μεσογειακό κόμβο. Οι ελληνικοί λιμένες, και κυρίως ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αποκτούν κομβικό ρόλο σε αυτή την αναδιάταξη των εμπορικών ροών, λειτουργώντας όχι απλά ως τερματικοί σταθμοί, αλλά ως στρατηγικά hubs που συνδέουν την Ανατολή με τη Δύση, και την παραγωγή με τις αγορές.

Σε αυτό το πλαίσιο, η αποστολή της διευθύνουσας συμβούλου της Navigator Shipping Consultants και Α’ αντιπροέδρου του International Propeller Club, Port of Piraeus, Δανάης Μπεζαντάκου στη Βομβάη λειτούργησε περισσότερο σαν καθρέφτης των ευκαιριών και της δυναμικής των διμερών σχέσεων υπογραμμίζοντας πως η εκπαίδευση, η γυναικεία ηγεσία και οι κοινωνικές πρωτοβουλίες συμπληρώνουν την οικονομική και γεωστρατηγική διάσταση της συνεργασίας Ελλάδας – Ινδίας. Μιλώντας στο «business stories», μας μεταφέρει όλα όσα είδε στην κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση India Maritime Week και τα συμπεράσματα από τις επαφές της.

«Το διμερές εμπόριο Ελλάδας – Ινδίας έφτασε τα 1,9 δισ. δολάρια το οικονομικό έτος 2022-2023, με προβλέψεις να τετραπλασιαστεί έως το 2030.

Παράλληλα, η Ινδία επενδύει μαζικά σε λιμενικές υποδομές, πράσινες τεχνολογίες, ψηφιοποίηση και εκπαίδευση, ενώ η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, με στόλο που αντιπροσωπεύει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Τα ελληνικά ναυπηγεία ανανεώνονται δυναμικά, με επενδύσεις που αυξάνουν τη συνεισφορά τους στο ΑΕΠ και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας στη διεθνή αγορά», επισημαίνει η Δανάη Μπεζαντάκου και προσθέτει:

«Ο Πειραιάς, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, λειτουργεί ήδη ως διεθνές logistics hub, ενώ η Θεσσαλονίκη διακίνησε 16,78 εκατομμύρια τόνους φορτίου και περίπου 520.000 TEU το 2023, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στη διασύνδεση Μεσογείου και Νοτιοανατολικής Ευρώπης με την Ασία. Η σημασία των ελληνικών λιμανιών ενισχύεται περαιτέρω από τη δυνατότητα να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις και να υποστηρίξουν τη νέα γενιά εμπορικών και ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, καθιστώντας τη χώρα σημείο αναφοράς για τη διαμετακόμιση, τη ναυτιλιακή τεχνολογία και την πράσινη μετάβαση στον κλάδο».

Στρατηγική συνεργασία

Οπως υπογραμμίζει η διευθύνουσα σύμβουλος της Navigator Shipping Consultants, «η στρατηγική αυτή συνεργασία δεν περιορίζεται μόνο στην υποδομή και το εμπόριο, αλλά επεκτείνεται και στην εκπαίδευση και την προώθηση νέων ταλέντων, με στόχο την ισότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα εδραιώνει τη θέση της όχι μόνο ως οικονομικός αλλά και ως κοινωνικός και πολιτισμικός κόμβος στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, αναδεικνύοντας τη σημασία της ανθρώπινης διάστασης σε έναν κλάδο που παραδοσιακά επικεντρώνεται στα μεγέθη και τις τεχνολογίες».

Η Δανάη Μπεζαντάκου εστιάζει στις προοπτικές της διακρατικής συνεργασίας: «Σε αυτή τη νέα εποχή διμερούς συνεργασίας, οι ελληνικοί λιμένες γίνονται πύλες εισόδου και εξόδου της Ασίας προς την Ευρώπη, ανοίγοντας προοπτικές για αυξημένο εμπόριο, επενδύσεις και τεχνολογική καινοτομία.

Η Ελλάδα μετατρέπεται σταδιακά σε έναν μεσογειακό κόμβο που συνδέει την Ινδία με τη Δύση, επωφελούμενη από τον αυξανόμενο παγκόσμιο όγκο εμπορίου, που σήμερα μεταφέρεται κατά 80% μέσω θαλάσσης. Η προοπτική αυτή δημιουργεί συνθήκες για έναν νέο κύκλο ανάπτυξης στον ναυτιλιακό και εμπορικό τομέα, όπου οι υποδομές, η εκπαίδευση και η βιωσιμότητα λειτουργούν παράλληλα ως μοχλοί προόδου και ανταγωνιστικότητας.

Μέσα σε αυτό το στρατηγικό πλαίσιο, οι ελληνικές εταιρείες και η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκονται σε θέση να αξιοποιήσουν τη δυναμική της Ινδίας, ενώ παράλληλα επενδύουν στη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς ηγετών, στελεχών και επαγγελματιών της θάλασσας, που θα διασφαλίσουν ότι η χώρα θα παραμείνει ισχυρός παίκτης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η συμμετοχή Ελλήνων φορέων σε εκθέσεις, συνέδρια και εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ινδία λειτουργεί συμπληρωματικά στην εδραίωση της Ελλάδας ως στρατηγικού κόμβου στον νέο εμπορικό και ναυτιλιακό χάρτη, με ορίζοντα όχι μόνο οικονομικό αλλά και κοινωνικό, πολιτισμικό και τεχνολογικό».

Στη Βομβάη η Δανάη Μπεζαντάκου εκπροσώπησε την Ελλάδα ως ομιλήτρια στο Maritime SheEO Conference και επισκέφθηκε το ιστορικό ναυτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα T.S. Rahaman.

«Η India Maritime Week αποτελεί τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή έκθεση της Ινδίας, προσελκύοντας πάνω από 500 εκθέτες από 85 χώρες και 350 ομιλητές. Στην κορύφωσή της παρουσιάζει επενδυτικά σχέδια άνω των 120 δισ. δολαρίων.

Το γεγονός συγκεντρώνει κυβερνήσεις, ναυτιλιακές εταιρείες, λιμάνια, προμηθευτές τεχνολογίας, εκπαιδευτικά ιδρύματα και startups, και λειτουργεί ως πλατφόρμα στρατηγικού διαλόγου για τη διαμόρφωση του μέλλοντος της θαλάσσιας οικονομίας στη Νότια Ασία», μας εξηγεί.

Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε η νέα εμπορική διαδρομή IMEC (India-Middle East-Europe Corridor), που φιλοδοξεί να συνδέσει την Ινδία με την Ευρώπη μέσω της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του ELIAMEP, «το λιμάνι του Πειραιά όχι μόνο συμπληρώνει τις διαδρομές IMEC, αλλά τοποθετεί την Ελλάδα ευνοϊκά για να προσελκύσει στρατηγικές επενδύσεις».

Το Maritime SheEO Conference αποτελεί μια κορυφαία παγκόσμια πλατφόρμα για τη γυναικεία ηγεσία στη ναυτιλία, με 2.000 συμμετέχοντες, 50 ομιλητές και την παρουσία 40 και πλέον εταιρειών από 50 χώρες.

Η Δανάη Μπεζαντάκου ήταν η μοναδική Ελληνίδα ομιλήτρια, μοιράζοντας εμπειρίες και ιδέες γύρω από τη γυναικεία ηγεσία, τη νεανική ενδυνάμωση, τη διά βίου εκπαίδευση και τη βιωσιμότητα.

Αναφέρθηκε επίσης στην εισαγωγή του μαθήματος Ναυτιλίας στηνΣΤ’ Δημοτικού και τη Γ’ Γυμνασίου, με εκπαιδευτικό υλικό το βιβλίο «Προς Θάλασσα Μεριά», που έχει συγγράψει η ίδια, προσφέροντας στους μαθητές βιωματική γνωριμία με τον κόσμο της θάλασσας.

Στο συνέδριο ανακοινώθηκε η επικείμενη υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) μεταξύ του YES Forum και του Maritime SheEO, που θα πραγματοποιηθεί στα Ποσειδώνια 2026. Η συμφωνία θα προωθήσει νέες ευκαιρίες για γυναίκες στη ναυτιλία μέσω mentoring, εκπαίδευσης και ανταλλαγής γνώσεων.

Η ίδια τόνισε: «Η επιτυχία στη ναυτιλία δεν εξαρτάται μόνο από την τεχνολογία και τις επενδύσεις, αλλά κυρίως από την ικανότητά μας να μαθαίνουμε, να προσαρμοζόμαστε και να καθοδηγούμε τη νέα γενιά. Το mentoring είναι το πιο δυνατό πλοίο μας για το μέλλον».

Παρών ήταν και ο Θωμάς Καζάκος, πρώην γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και νυν γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS), ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία του ανθρώπινου δυναμικού στη ναυτιλία και τη δημιουργία της Maritime Just Transition Task Force, με στόχο η πράσινη μετάβαση να ενισχύσει εκπαίδευση, δεξιότητες και ανθρώπινο κεφάλαιο, χωρίς να αφήνει κανέναν πίσω.

Η Δανάη Μπεζαντάκου επισκέφθηκε το ιστορικό T.S. Rahaman, το παλαιότερο ναυτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα της Ινδίας με ιστορία 116 ετών

Εκπαίδευση, καινοτομία και ισότητα

Η Δανάη Μπεζαντάκου επισκέφθηκε το ιστορικό T.S. Rahaman, το παλαιότερο ναυτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα της Ινδίας με ιστορία 116 ετών. Το campus, έκτασης 23 στρεμμάτων κοντά στη Βομβάη, φιλοξενεί εκπαιδευτές, καπετάνιους, μηχανικούς και σπουδαστές, προσφέροντας πλήρη εκπαίδευση στη ναυτιλία.

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το πρόγραμμα «Women in Rating», που άρχισε το 2023 και έχει ήδη προσελκύσει 84 νέες γυναίκες από απομακρυσμένες περιοχές της Ινδίας. Οι υποτροφίες παρέχονται από κορυφαίες εταιρείες όπως οι Maersk, BW, Synergy και Anglo Eastern, προωθώντας την ισότητα στη θάλασσα.

Η ξενάγηση περιλάμβανε εργαστήρια μηχανών, ναυτικές γέφυρες, μαγειρική και πρακτική εκπαίδευση, ενώ οι σπουδαστές συμμετέχουν σε πρόγραμμα κατασκευής πλοίου από το μηδέν, ώστε να κατανοήσουν τη λειτουργία του συνολικά. Η Δανάη Μπεζαντάκου τόνισε: «Αυτό που βιώνεις εκεί είναι μοναδικό· βλέπεις το πάθος αυτών των νέων ανθρώπων να χτίζουν το μέλλον τους κυριολεκτικά από την καρίνα».

Η ίδια σημείωσε επίσης τη σημασία της εκπαίδευσης για κοινωνική αλλαγή και την προώθηση της ισότητας, υπογραμμίζοντας την αφοσίωση και την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού της Ινδίας στη ναυτιλία.

Η αποστολή της Δανάης Μπεζαντάκου στη Βομβάη ανέδειξε ότι η ελληνική ναυτιλία δεν είναι μόνο τεχνολογική ή οικονομική δύναμη, αλλά και φορέας εκπαίδευσης, κοινωνικής προόδου και ισότητας. Δήλωσε: «Η ανάπτυξη των λιμένων και των τερματικών σταθμών πρέπει να ενσωματώνει από την πρώτη στιγμή τεχνολογίες που θα διασφαλίζουν το μέλλον – ψηφιοποίηση, βιωσιμότητα, και ισότητα των φύλων.

Η θάλασσα μας μαθαίνει ότι τίποτα δεν μένει στάσιμο – όποιος τολμά να ανοιχτεί, βρίσκει νέους ορίζοντες. Αυτό ακριβώς κάνει και η ελληνική ναυτιλία: ανοίγει δρόμους για το μέλλον».

Λεζάντα κεντρικής φωτογραφίας: Στη Βομβάη η Δανάη Μπεζαντάκου εκπροσώπησε την Ελλάδα ως ομιλήτρια στο Maritime SheEO Conference και επισκέφθηκε το ιστορικό ναυτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα T.S. Rahaman

Πηγή: newmoney.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button