IMEC: Νέες θαλάσσιες διαδρομές και επενδυτικές προοπτικές

ΝΑΥΤΙΛΙΑ / Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, 06:18 / Συν 1
Οι δύο χώρες ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μία περίοδο μεγάλης αναδιάταξης της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Η σχέση Ελλάδας και Ινδίας αποκτά ολοένα μεγαλύτερη στρατηγική σημασία, καθώς οι θαλάσσιες διαδρομές και οι εμπορικοί διάδρομοι μεταξύ των δύο χωρών αναδεικνύονται σε πυλώνες της παγκόσμιας ναυτιλίας και του εμπορίου. Ελλάδα και Ινδία ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μία περίοδο μεγάλης αναδιάταξης της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Ο νέος διάδρομος India-Middle East-Europe Corridor (IMEC), που φιλοδοξεί να συνδέσει την Ινδία με την Ευρώπη μέσω της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου, δίνει στην Ελλάδα μια μοναδική ευκαιρία να ενισχύσει τον ρόλο της ως κεντρικό μεσογειακό κόμβο. Οι ελληνικοί λιμένες, και κυρίως ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, αποκτούν κομβικό ρόλο σε αυτή την αναδιάταξη των εμπορικών ροών, λειτουργώντας όχι απλά ως τερματικοί σταθμοί, αλλά ως στρατηγικά hubs που συνδέουν την Ανατολή με τη Δύση, και την παραγωγή με τις αγορές.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αποστολή της διευθύνουσας συμβούλου της Navigator Shipping Consultants και Α’ αντιπροέδρου του International Propeller Club, Port of Piraeus, Δανάης Μπεζαντάκου στη Βομβάη λειτούργησε περισσότερο σαν καθρέφτης των ευκαιριών και της δυναμικής των διμερών σχέσεων υπογραμμίζοντας πως η εκπαίδευση, η γυναικεία ηγεσία και οι κοινωνικές πρωτοβουλίες συμπληρώνουν την οικονομική και γεωστρατηγική διάσταση της συνεργασίας Ελλάδας – Ινδίας. Μιλώντας στο «business stories», μας μεταφέρει όλα όσα είδε στην κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση India Maritime Week και τα συμπεράσματα από τις επαφές της.
«Το διμερές εμπόριο Ελλάδας – Ινδίας έφτασε τα 1,9 δισ. δολάρια το οικονομικό έτος 2022-2023, με προβλέψεις να τετραπλασιαστεί έως το 2030.
Παράλληλα, η Ινδία επενδύει μαζικά σε λιμενικές υποδομές, πράσινες τεχνολογίες, ψηφιοποίηση και εκπαίδευση, ενώ η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως, με στόλο που αντιπροσωπεύει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Τα ελληνικά ναυπηγεία ανανεώνονται δυναμικά, με επενδύσεις που αυξάνουν τη συνεισφορά τους στο ΑΕΠ και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της χώρας στη διεθνή αγορά», επισημαίνει η Δανάη Μπεζαντάκου και προσθέτει:
«Ο Πειραιάς, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, λειτουργεί ήδη ως διεθνές logistics hub, ενώ η Θεσσαλονίκη διακίνησε 16,78 εκατομμύρια τόνους φορτίου και περίπου 520.000 TEU το 2023, ενισχύοντας τον στρατηγικό ρόλο της Ελλάδας στη διασύνδεση Μεσογείου και Νοτιοανατολικής Ευρώπης με την Ασία. Η σημασία των ελληνικών λιμανιών ενισχύεται περαιτέρω από τη δυνατότητα να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις και να υποστηρίξουν τη νέα γενιά εμπορικών και ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, καθιστώντας τη χώρα σημείο αναφοράς για τη διαμετακόμιση, τη ναυτιλιακή τεχνολογία και την πράσινη μετάβαση στον κλάδο».

Στρατηγική συνεργασία
Οπως υπογραμμίζει η διευθύνουσα σύμβουλος της Navigator Shipping Consultants, «η στρατηγική αυτή συνεργασία δεν περιορίζεται μόνο στην υποδομή και το εμπόριο, αλλά επεκτείνεται και στην εκπαίδευση και την προώθηση νέων ταλέντων, με στόχο την ισότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα εδραιώνει τη θέση της όχι μόνο ως οικονομικός αλλά και ως κοινωνικός και πολιτισμικός κόμβος στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, αναδεικνύοντας τη σημασία της ανθρώπινης διάστασης σε έναν κλάδο που παραδοσιακά επικεντρώνεται στα μεγέθη και τις τεχνολογίες».
Η Δανάη Μπεζαντάκου εστιάζει στις προοπτικές της διακρατικής συνεργασίας: «Σε αυτή τη νέα εποχή διμερούς συνεργασίας, οι ελληνικοί λιμένες γίνονται πύλες εισόδου και εξόδου της Ασίας προς την Ευρώπη, ανοίγοντας προοπτικές για αυξημένο εμπόριο, επενδύσεις και τεχνολογική καινοτομία.
Η Ελλάδα μετατρέπεται σταδιακά σε έναν μεσογειακό κόμβο που συνδέει την Ινδία με τη Δύση, επωφελούμενη από τον αυξανόμενο παγκόσμιο όγκο εμπορίου, που σήμερα μεταφέρεται κατά 80% μέσω θαλάσσης. Η προοπτική αυτή δημιουργεί συνθήκες για έναν νέο κύκλο ανάπτυξης στον ναυτιλιακό και εμπορικό τομέα, όπου οι υποδομές, η εκπαίδευση και η βιωσιμότητα λειτουργούν παράλληλα ως μοχλοί προόδου και ανταγωνιστικότητας.
Μέσα σε αυτό το στρατηγικό πλαίσιο, οι ελληνικές εταιρείες και η ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκονται σε θέση να αξιοποιήσουν τη δυναμική της Ινδίας, ενώ παράλληλα επενδύουν στη διαμόρφωση μιας νέας γενιάς ηγετών, στελεχών και επαγγελματιών της θάλασσας, που θα διασφαλίσουν ότι η χώρα θα παραμείνει ισχυρός παίκτης σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η συμμετοχή Ελλήνων φορέων σε εκθέσεις, συνέδρια και εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ινδία λειτουργεί συμπληρωματικά στην εδραίωση της Ελλάδας ως στρατηγικού κόμβου στον νέο εμπορικό και ναυτιλιακό χάρτη, με ορίζοντα όχι μόνο οικονομικό αλλά και κοινωνικό, πολιτισμικό και τεχνολογικό».
Στη Βομβάη η Δανάη Μπεζαντάκου εκπροσώπησε την Ελλάδα ως ομιλήτρια στο Maritime SheEO Conference και επισκέφθηκε το ιστορικό ναυτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα T.S. Rahaman.




