Restart για τον αγωγό πετρελαίου Θεσσαλονίκης – Σκοπίων
Πράσινο φως για τη λειτουργία του και νέα προοπτική για την περιοχή μετά από 13 χρόνια αδράνειας – Ο νέος ρόλος της Helleniq Energy

ΕΛΛΑΔΑ / Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025, 09:30 / Συν 1
Μετά από 13 χρόνια αδράνειας, ο αγωγός αργού πετρελαίου που συνδέει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με εκείνα των Σκοπίων πρόκειται να επανέλθει σε πλήρη λειτουργία, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή ενεργειακής συνεργασίας στα Βαλκάνια.
Ο αγωγός, που κατασκευάστηκε πριν από περίπου δύο δεκαετίες, σταμάτησε να λειτουργεί το 2012, όταν αποφασίστηκε η διακοπή της ροής αργού πετρελαίου προς τη γειτονική χώρα και η μετατροπή του σε τερματικό σημείο. Έκτοτε παρέμενε ανενεργός, με την Helleniq Energy (πρώην Ελληνικά Πετρέλαια) να καταβάλλει συστηματικές προσπάθειες για την επαναλειτουργία του.
Αν και η προοπτική επανενεργοποίησης συζητείται εδώ και καιρό, οι εξελίξεις επιταχύνθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες. Όπως επιβεβαίωσε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, η εταιρεία έχει ήδη λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρχές της Βόρειας Μακεδονίας, γεγονός που δίνει ουσιαστικά το «πράσινο φως» για το restart του έργου.
Η ιστορία
Ο πετρελαιαγωγός μήκους 213 χιλιομέτρων κατασκευάστηκε το 2002 για να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ στα Σκόπια, ιδιοκτησίας της Helleniq Energy. Η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα τότε Ελληνικά Πετρέλαια αποφάσισαν να αναστείλουν τη δραστηριότητα του διυλιστηρίου στη γειτονική χώρα, κρίνοντάς την οικονομικά ασύμφορη.
Αντί για τη μεταφορά αργού πετρελαίου, η εταιρεία αποφάσισε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κόμβο αποθήκευσης και εφοδιασμού των Δυτικών Βαλκανίων με πετρελαιοειδή. Ο νέος σχεδιασμός της Helleniq Energy προέβλεπε την αναβάθμιση και αλλαγή χρήσης του αγωγού, ώστε να μεταφέρει έτοιμα προϊόντα διύλισης αντί για αργό πετρέλαιο. Παρά τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού που πραγματοποιήθηκαν, η επανεκκίνηση καθυστέρησε για χρόνια λόγω της εκκρεμότητας στην αδειοδότηση αλλαγής χρήσης, η οποία πλέον έχει ξεπεραστεί.
Από το 2020 υπήρξε αυξημένη κινητικότητα για την επαναλειτουργία του έργου, ωστόσο η διαδικασία κόλλησε στις αποζημιώσεις που διεκδικούσε η Helleniq Energy από τη Βόρεια Μακεδονία, για αθέτηση των συμβατικών της υποχρεώσεων ως προς την αγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου ετησίως την περίοδο 2008–2011. Το ποσό των απαιτήσεων είχε εκτιμηθεί στα 32 εκατ. ευρώ.
Η υπόθεση οδηγήθηκε στο Διαιτητικό Δικαστήριο, το οποίο δικαίωσε την ελληνική εταιρεία.



